10 tips om je online retouren te verminderen

Minder kosten, minder moeite, meer omzet: het loont behoorlijk om het verminderen van retourzendingen wat aandacht te geven. Maar hoe begin je daarmee? Wij geven 10 tips om je online retouren (flink) te verminderen.

1. Vraag (tevreden) klanten om foto’s en reviews te delen

Bied jij klanten na aankoop van een product nog geen mogelijkheid om reviews en foto’s te delen? Begin hier dan liever gisteren dan vandaag mee. Die reviews leveren je namelijk 2 gigantische voordelen op:

  • Kopers krijgen een nóg duidelijker beeld van je product. Potentiële klanten weten dankzij reviews meteen of het product overeenkomt met jouw foto’s en of anderen een maatje kleiner of groter bestellen. Reviews leveren daarom een beter geïnformeerde koop op - en dus minder retourzendingen.

  • Ander voordeel: door positieve reviews zijn mensen sneller geneigd tot het overgaan op aankoop. Die kans stijgt zelfs met 270% (!) wanneer je 5 of meer reviews laat zien. Alle reden om er razendsnel mee aan de slag te gaan.
Verhoog de kans op een aankoop door 5+ reviews te tonen

2. Gebruik feedback

Stromen de reviews binnen, maar tegelijkertijd ook de retourzendingen? Dan heb je in ieder geval de handvatten om die online e-commerce retouren te verminderen. 

Reviews zijn namelijk niet alleen een mooie manier om nieuwe kopers te informeren, maar bieden jou ook een schat aan informatie. Vraag je klanten daarom altijd naar de reden van hun retourzending.

Geven meerdere kopers aan dat een maatje kleiner beter had gepast? Krijg je te horen dat de kleur niet overeenkomt met jouw afbeeldingen? Met de informatie die feedback oplevert kun jij binnen een mum van tijd je retouren verminderen.

3. Analyseer data

Van iedere retourzending kun je leren. Maar hoe kom je er nu achter waar de ruimte voor verbetering zit en welke concrete acties je moet nemen? Simpel: door gebruik te maken van de data die retourzendingen oplevert.

Welke producten worden bijvoorbeeld het vaakst geretourneerd en welke producten krijgen de meeste feedback? Een data-gedreven proces is de snelste weg naar waardevolle inzichten om je online retouren te verminderen. Gebruik die data dus!

4. Wees niet zuinig met je productomschrijvingen

Inductiekookplaat thuis? Dan koop je geen nieuwe koekenpan zonder te weten of die geschikt is voor inductie. Toe aan een nieuwe zomerjas? Dan wil je weten of die klein of groot valt.

Ons punt: bij een online aankoop willen je klanten weten waar ze aan toe zijn. Wees dus royaal met je productbeschrijvingen: daarmee maak je het je klanten makkelijker om een keuze te maken en kun jij dus het aantal retouren verminderen.

Houd op je productpagina’s rekening met het volgende:

  • Geef informatie over de pasvorm
  • Toon veelvoorkomende vragen
  • Gebruik social proof (maar dat wist je al, want je hebt punt 1 gelezen)
  • Geen lappen tekst; houd de boel overzichtelijk met alinea’s en opsommingen
  • Optimaliseer jouw teksten voor zoekmachines
  • Denk vanuit de klant: wat wil hij/zij weten?

5. Check je levertijd

Communiceer je een vaste levertijd bij het aankoopproces, maar kun je dat niet altijd waarmaken? Goed mogelijk dat de keuze om te retourneren al gemaakt is vóór jouw product goed en wel bezorgd is.

Mensen zijn best bereid om wat langer op jouw product te wachten. Zolang het product maar goed is, de concurrentie niet sneller levert én je je houdt aan de afgesproken levertijd. 

Doe je dat laatste niet? Grote kans dat de koper het product in de tussentijd al bij de concurrent heeft besteld. Ga dus na of er iets scheelt aan jouw verzendbeleid en vergelijk vooral met de concurrentie.

6. Wees mobielvriendelijk

Wie zijn e-commerce nog steeds afstemt op desktopbestellers, staat met 3-0 achter. Het aantal aankopen via mobiele websites stijgt nog altijd flink: in 2022 neemt het aantal mobiele aankopen waarschijnlijk met zo’n 22% toe

Alle reden om eens kritisch naar je mobiele website te kijken. Is dezelfde informatie daar net zo makkelijk vindbaar? Bied je dezelfde contactmogelijkheden als op de desktopversie? En zijn alle foto’s en productteksten geoptimaliseerd voor mobiel gebruik?

Kun je minstens één van die vragen met ‘nee’ beantwoorden? Dan valt er qua hoeveelheid (mobiele) retourzendingen nog een hoop winst te behalen.

7. Wees klantvriendelijk

Klinkt als een open deur, maar vaak valt er hier voor e-commerce bedrijven nog een hoop te winnen. Zorg bijvoorbeeld dat je goed bereikbaar bent: door proactief een chat- of andere contactfunctie aan te bieden bij het aankoopproces, kun je op een simpele manier het aantal retouren verminderen. Jouw klanten maken dan een beter geïnformeerde keuze.

Wordt het product toch teruggestuurd? Maak dat proces dan vlekkeloos. Dat doe je bijvoorbeeld door real-time statusupdates van die retourzending toe te sturen. Daarmee verhoog je de kwaliteit van je service én verlaag je de druk op je klantenservice.

Zie het bieden van een top-notch service (ook tijdens het retourproces) dus als een manier om jezelf te onderscheiden. Zo voorkom je dat een retourzending ook meteen een definitief afscheid is.

8. Loop je productfoto’s eens na

Weinig zo teleurstellend als een pakketje ontvangen, de verpakking openscheuren en… een product zien dat totaal niet aan de verwachtingen voldoet. De grootste boosdoener: slechte foto’s. 

Anders dan in een fysieke winkel kunnen online shoppers het product niet even zelf bekijken. Dat is ook geen probleem. Zolang je maar hoge resolutie beeldmateriaal gebruikt, productdetails uitlicht en het product vanuit meerdere hoeken belicht. 

Nog beter: 360-graden foto’s of korte productvideo’s. Dan zijn potentiële kopers niet alleen meer geneigd het product te kopen, maar is de kans op teleurstelling (en dus een retour) óók nog eens kleiner.

9. Maak werk van je retourbeleid

Retourbeleid van internet gekopieerd, op je website geplakt en toen niet meer naar omgekeken? Gemiste kans. Want met een goed retourbeleid onderscheid je jezelf van concurrenten én zijn je klanten sneller geneigd om over te gaan tot ruil.

En bovendien: liefst 67% van de mensen bekijkt het retourbeleid voor ze overgaan tot koop. Met een halfbakken retourbeleid heb je daarom vooral jezelf. Maak het dus makkelijk om producten terug te sturen en denk bijvoorbeeld eens aan gratis retouren en een retourtermijn van 30 dagen in plaats van 14 dagen.

10. Ga van retour naar ruil

Toegegeven: het aantal pakketjes dat weer terug jouw kant opkomt ga je hiermee niet verminderen. Maar door op basis van je live-voorraad een omruiling aan te bieden, behoud je wel omzet die onnodig verloren zou gaan én behoud je een (tevreden) klant.

Binnen no-time minder retourzendingen?

Dat doe je met de retoursoftware van Returnista. Daarmee stimuleer je omruilingen zonder er moeite in te steken, haal je waardevolle data uit je retourzendingen én blijf je je concurrentie voor met een ongekende service. Meer weten? Vraag een demo aan op onze website.

Meer tips om je retouren te verlagen en omzet te verhogen

April 26, 2022

6 manieren om refunds om te zetten in ruilingen

Lees deze post
September 1, 2021

10 tips voor een goed retourbeleid

Lees deze post
November 24, 2020

Retourproces optimalisatie: alles wat je moet weten

Lees deze post
August 25, 2022

Hoe een soepele retourafhandeling fans van klanten maakt

Lees deze post
August 18, 2022

10 tips voor het verduurzamen van jouw webshop

Lees deze post
June 30, 2022

Managing Shop: Guus Brinkman from Stoov

Lees deze post
April 26, 2022

6 manieren om refunds om te zetten in ruilingen

Lees deze post
April 21, 2022

Hoe je het beste gratis retourzendingen aan kunt bieden

Lees deze post
April 19, 2022

Cashflow verbeteren met jouw retouroplossing: 3 tips

Lees deze post
March 10, 2022

Verborgen winst: de kasstroom van je webwinkel verbeteren met je retouroplossing

Lees deze post
February 28, 2022

D2C retouren verwerken: 3 essentiële onderdelen

Lees deze post
January 13, 2022

Retourfrustratie omzetten in klantloyaliteit

Lees deze post
December 22, 2021

5 tips for scalable customer service this holiday season

Lees deze post
November 3, 2021

14 tools to get you through the peak moments of BFCM and the holidays

Lees deze post
September 16, 2021

Hoe verlaag je je retourpercentage: 7 tips

Lees deze post
August 4, 2021

De 3 belangrijkste momenten tijdens het retourproces

Lees deze post
April 1, 2021

8 populaire e-commerce platformen in Europa

Lees deze post
May 26, 2021

Nieuw: Returnista integratie voor Lightspeed-gebruikers

Lees deze post
September 1, 2021

10 tips voor een goed retourbeleid

Lees deze post
February 11, 2021

Zo maak je retourzendingen duurzamer

Lees deze post
January 13, 2021

Vijf tips voor een overzichtelijke retourpagina [met voorbeelden]

Lees deze post
December 17, 2020

Meer grip op je retourproces met deze slimme metrics

Lees deze post
December 3, 2020

Brexit tips: inclusief wat te doen met post-Brexit-retouren

Lees deze post
November 24, 2020

Retourproces optimalisatie: alles wat je moet weten

Lees deze post
October 22, 2020

Hoe bereid je je retourproces voor op de feestdagen?

Lees deze post
October 14, 2020

Met deze vijf tips optimaliseer je het retourproces op een klantgerichte manier

Lees deze post