10 tips voor het verduurzamen van jouw webshop

Het verminderen van je ecologische voetafdruk als webshop is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn echter genoeg opties waar jij vandaag nog mee aan de slag kunt gaan. Waarom je überhaupt je webshop zou willen verduurzamen?

Bijna de helft van consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven actie ondernemen voor het milieu (48%) en dat duurzaamheid bij een bedrijf hoog in het vaandel staat (42%). Houd als webshop dus ook rekening met deze groep, door in duurzaamheid te investeren.

Om je leven iets makkelijker te maken stelden wij een lijst met 10 tips samen: van actieve CO2-compensatie en het gebruik van duurzaam verpakkingsmateriaal, tot het steunen van duurzame initiatieven. Met het toepassen van deze tips draag jij je steentje bij aan de toekomst van duurzame e-commerce.

1. Stel een duurzame productcatalogus op

Deze tip is misschien wel de belangrijkste van allemaal: om je webshop te verduurzamen zou je natuurlijk moeten beginnen bij de producten zelf. Weet jij wel waar en hoe jouw producten geproduceerd worden? Is er misschien een verbeterslag te slaan in dat proces?

En zijn jouw producten herbruikbaar, of juist single-use? Hoe duurzamer jouw productcatalogus is, hoe kleiner de CO2-voetafdruk van jouw webshop. Communiceer dit ook duidelijk naar je klanten, om klantloyaliteit te verhogen. ​​Neem een voorbeeld aan een webshop als Pottle, waar ze duurzame producten maken van gerecyclede flessen.

2. Maak gebruik van groene logistiek 

Een van de grootste problemen die de duurzaamheid van webshops belemmert is het logistieke aspect. Online aankopen moeten namelijk ook bezorgd worden. Zeker de last-mile bezorging is in e-commerce vaak vervuilend en ineffectief. Door groene bezorgopties aan te bieden tijdens het aankoopproces geef je klanten de kans om voor duurzame levering te kiezen. 

Wees wel duidelijk in de verschillen in kosten en leveringstijd, zodat klanten goed op de hoogte zijn. Maak je echter geen zorgen over een vermindering in aankopen. 

Bezorgschaamte - de schaamte die iemand voelt omdat de bezorging van een bij een webshop besteld pakje veel verkeers-, milieu- en andersoortige overlast veroorzaakt - komt namelijk steeds vaker voor. Een deel van jouw klanten zal daarom zeker openstaan voor de groene bezorgopties.

3. Verminder het aantal retouren

Een hoge hoeveelheid retouren vertaalt zich al snel in een enorme ecologische voetafdruk voor webshops. Als je serieus bent over het verduurzamen van je webshop, zul je ook het aantal retouren moeten verlagen. 

Maak gebruik van een goede retouroplossing. Zo kun je met Returnista niet alleen je retourpercentage omlaag te brengen, maar ook nog eens je retouren in groene retouren te veranderen. Klanten van Returnista zien een gemiddelde vermindering in retouren van tot wel 12%.

4. Gebruik duurzaam verpakkingsmateriaal

Wist je dat 64% van consumenten vindt dat webshops te veel verpakkingsmateriaal gebruiken? Minder verpakkingsmateriaal is daarmee de eerste duurzame winst. Maar het gebruik van écht duurzaam verpakkingsmateriaal is iets anders dan slechts het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat je meestuurt.

Zo kun je gerecyclede of duurzame materialen gebruiken, die bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar zijn of uit bio-based plastics bestaan. Ook is het belangrijk om afmetingen te gebruiken die goed aansluiten bij de grootte van het product - heb je de nieuwe pakketjesmachine van Coolblue al eens gezien? 

5. Introduceer actieve CO2-compensatie

Elke aankoop is te koppelen aan een bepaalde hoeveelheid CO2-uitstoot. Afhankelijk van het product is deze hoeveelheid redelijk makkelijk te berekenen. Je kunt aan de CO2-uitstoot van een aankoop een prijskaartje hangen. 

Klanten kunnen ervoor kiezen om bij het afrekenen een extra bedrag voor CO2-compensatie te betalen. Onderzoek wijst uit dat consumenten 10% extra willen betalen voor duurzame producten. Tools als CO2ok en Regreener kunnen dit proces zelfs voor je automatiseren. Op die manier kun jij actief de CO2-uitstoot van je webshop compenseren.

6. Introduceer verhuuropties

Circulaire economieën kunnen een enorme bijdrage leveren aan een beter milieu en meer duurzaamheid binnen e-commerce. Als tegenhanger van de fast fashion-industrie zijn er al meerdere circulaire Product as a Service-bedrijven ontstaan waar je producten huurt in plaats van koopt.

Zo kun je bij Mud Jeans je spijkerbroek ‘leasen’ voor €9,95 per maand. Nadat je ze gebruikt en teruggestuurd hebt, worden deze jeans weer gerecycled. En bij een bedrijf als Tiny Library huur je babyproducten, om op die manier rekening te houden met de snelle groei van de allerkleinsten. 

Zijn jouw producten makkelijk te recyclen en worden ze vaak maar kort gebruikt? Introduceer een verhuuroptie en doe mee aan de circulaire economie.

7. Bied pre-owned of refurbished artikelen aan

In dezelfde trant kun je pre-owned of refurbished producten verkopen om deze een tweede leven te geven. Of het nou om tweedehands MacBook’s gaat, of om een gerecycled paar jeans, eerder gebruikte producten zijn vaak nog hartstikke bruikbaar. 

Vintage kledingwinkels zijn al langer een groot succes, dus waarom zou hetzelfde concept niet werken voor webshops? Mocht je de kans zien om pre-owned of refurbished artikelen toe te voegen aan jouw e-commerce aanbod, ga ervoor. Een circulaire webshop is een duurzame webshop.

8. Verduurzaam je bedrijfspand en je woon-werkverkeer

Duurzaamheid gaat verder dan alleen je webwinkel, de logistiek ervan en de producten die je aanbiedt. De gehele bedrijfsvoering draagt bij aan jouw ecologische voetafdruk, zo ook bijvoorbeeld de duurzaamheid van jouw bedrijfspand. 

Door je bedrijfspand extra te verduurzamen verminder je niet alleen je CO2-uitstoot; je verlaagt ook nog eens je energierekening. Heb jij je energielabel weten bij te stellen? Ga dan ook eens na hoe jij en je werknemers naar werk reizen. Ook woon-werkverkeer kan namelijk van invloed zijn op de ecologische voetafdruk van jouw webshop.

9. Beperk papiergebruik

Als je al papier moet gebruiken voor je webshop, wees er dan allereerst zeker van dat je papier met een FSC keurmerk gebruikt. Dit is een internationaal keurmerk waar strenge duurzaamheidseisen voor gelden. 

Maar zorg er vervolgens ook voor dat je papiergebruik zoveel mogelijk beperkt. Bied jij nog steeds papieren retourlabels aan? Met een groene retouroplossing als die van Returnista is het bijvoorbeeld niet langer nodig een papieren retourlabel in de doos te doen.

10. Steun duurzame initiatieven

Ten slotte kun je natuurlijk ook nog een steentje bijdragen aan een duurzame e-commerce industrie door actief duurzame initiatieven als Steunfonds Duurzaamheid of The Bin te steunen. Wij raden aan om op je website duidelijk aan te geven welke initiatieven je precies steunt, en op welke manier.

Laat jouw klanten precies weten welk percentage van hun aankoopbedrag naar deze duurzame initiatieven gaat. Zo geef je hen het gevoel dat zij met een aankoop bij kunnen dragen aan deze initiatieven, en maak je samen de wereld een stukje beter.

Klaar om jouw webshop te verduurzamen?

Dat begint bij de retoursoftware van Returnista. Daarmee stimuleer je omruilingen en verlaag je je retourpercentage, print je nooit meer een papieren label, en maak je gebruik van groene bezorgservices als Homerr. 

Meer weten? Vraag een demo aan op onze website.

Meer tips om je retouren te verlagen en omzet te verhogen

May 20, 2022

10 tips om je online retouren te verminderen

Lees deze post
April 26, 2022

6 manieren om refunds om te zetten in ruilingen

Lees deze post
September 1, 2021

10 tips voor een goed retourbeleid

Lees deze post
August 25, 2022

Hoe een soepele retourafhandeling fans van klanten maakt

Lees deze post
June 30, 2022

Managing Shop: Guus Brinkman from Stoov

Lees deze post
May 20, 2022

10 tips om je online retouren te verminderen

Lees deze post
April 26, 2022

6 manieren om refunds om te zetten in ruilingen

Lees deze post
April 21, 2022

Hoe je het beste gratis retourzendingen aan kunt bieden

Lees deze post
April 19, 2022

Cashflow verbeteren met jouw retouroplossing: 3 tips

Lees deze post
March 10, 2022

Verborgen winst: de kasstroom van je webwinkel verbeteren met je retouroplossing

Lees deze post
February 28, 2022

D2C retouren verwerken: 3 essentiële onderdelen

Lees deze post
January 13, 2022

Retourfrustratie omzetten in klantloyaliteit

Lees deze post
December 22, 2021

5 tips for scalable customer service this holiday season

Lees deze post
November 3, 2021

14 tools to get you through the peak moments of BFCM and the holidays

Lees deze post
September 16, 2021

Hoe verlaag je je retourpercentage: 7 tips

Lees deze post
August 4, 2021

De 3 belangrijkste momenten tijdens het retourproces

Lees deze post
April 1, 2021

8 populaire e-commerce platformen in Europa

Lees deze post
May 26, 2021

Nieuw: Returnista integratie voor Lightspeed-gebruikers

Lees deze post
September 1, 2021

10 tips voor een goed retourbeleid

Lees deze post
February 11, 2021

Zo maak je retourzendingen duurzamer

Lees deze post
January 13, 2021

Vijf tips voor een overzichtelijke retourpagina [met voorbeelden]

Lees deze post
December 17, 2020

Meer grip op je retourproces met deze slimme metrics

Lees deze post
December 3, 2020

Brexit tips: inclusief wat te doen met post-Brexit-retouren

Lees deze post
November 24, 2020

Retourproces optimalisatie: alles wat je moet weten

Lees deze post
October 22, 2020

Hoe bereid je je retourproces voor op de feestdagen?

Lees deze post
October 14, 2020

Met deze vijf tips optimaliseer je het retourproces op een klantgerichte manier

Lees deze post